Hoe word je als ondernemer niet ‘de beste’ maar de enige logische keuze in je markt voor klanten die je elke prijs waard vinden? Die vraag beantwoordt de Rotterdamse positioneringsexpert Marieke Pijler in haar eerste boek Onvergelijkbaar. Het boek werd op dinsdag 15 april gepresenteerd in Den Haag, maar stond al vóór de lancering vier weken onafgebroken op #1 in de Managementboek top 100. Marieke werd de Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar (categorie zonder personeel) in 2019.

Wat maakt dat sommige ondernemers altijd een heldere focus hebben, terwijl anderen maar blijven zoeken naar hun richting en hun volgende stap? Pijler stelt dat het verschil op een zeker moment niet meer zit in competentie of ervaring, maar om strategische helderheid: weten wat je bedrijf Onvergelijkbaar maakt voor klanten, en hoe je dat claimt. Het wijst je niet alleen de weg naar je meest lucratieve positionering, maar ook naar de groeikansen in de markt die voor jou bedoeld zijn.

Valkuil van onderscheidenheid
Volgens Marieke zitten veel ondernemers vast in een ‘valkuil van onderscheidenheid’. “Meer, beter en anders zijn dan anderen: het is een vervolg van het verleden. Het maakt dat je strategie wazig blijft en klanten onder de streep alsnog door jou overtuigd willen worden. Het probleem is dat die ‘verbeteringen en verschillen ten opzichte van andere ondernemers’ in de ogen van klanten veel te marginaal zijn. Als je wilt groeien, heb je radicale scherpte nodig over één ding: dat wat klanten willen, maar nergens anders kunnen krijgen. Je moet onvergelijkbaar zijn”, zegt Marieke.
Onvergelijkbaar is volgens Pijler geen verzameling goed klinkende tips, maar een strategisch manifest. Voor ondernemers die klaar zijn voor radicale scherpte, en voor de volgende fase van groei voor hun bedrijf.

Radicale scherpte
Pijler werkte ruim 8 jaar met ondernemers – van scale-ups met tot solo ondernemers tussen de 100.000 en 1 miljoen euro – aan hun positionering en daarbij horende groeistrategie. Wat haar opviel? De meest winstgevende ondernemers hadden één ding gemeen: radicale scherpte. “Ze wisten precies wat hun strategische voordeel was en durfden daar alles op in te zetten.”
Wat dit boek zelf onvergelijkbaar maakt, is de verrassende koppeling tussen positionering en de wereld van performance. Want een strategie an sich levert niks op. De vraag is wie jij hebt te zijn om er een krachtig, winstgevend bedrijf mee te bouwen en je strategie met volle focus in de wereld tot leven te brengen, voor de beste klanten. Dat vraagt onherroepelijk om een andere versie van jou.
Onvergelijkbaar is daarmee een wake-up call voor ondernemers die hun volle potentieel willen benutten – en niet langer genoegen nemen met ‘onderscheidend zijn’.